Laatste week stage: 15 mei - 20 mei

20 mei 2016 - Jimbaran, Indonesie, Indonesië

Zondag 15 mei: BBQ, volleybal en “Dutch food”

Na heerlijk te hebben uitgeslapen, ben ik naar de Crossfit-BBQ gegaan. We hebben daar samen naar de Crossfit Games Regionals gekeken, waar één van de coaches van de locatie Canggu aan mee deed. Tijdens het aanmoedigen hebben we heerlijk gegeten en was het gezellig. Toen de Crossfit Games waren afgelopen, zijn we zelf gaan sporten. We hebben (in de brandende zon) beachvolleybal gespeeld. Super leuk! Het team waar ik in zat heeft met 2-1 gewonnen, dus mochten wij toekijken hoe het andere team in het zand 10 burpees deed.

Toen ik weer thuis kwam ben ik meteen even het zwembad ingedoken, heel fijn om weer even af te koelen. 's Avonds heb ik gegeten in een warung waar ik al vaker had gegeten: Steak&Ribs.

“Long time no see! Shall I make you a Dutch dinner again for 50?”
“If you include a drink as well, we have a deal.”
“Only if I can give you a healthy drink.”
“Deal.”

50 is trouwens 50.000 IDR, dat is €3,50. Ik kreeg ribs, patat, erwtjes met wortels en maïs en “to compensate” verse appelsap. Die deal maak ik elke keer met deze man, en hij geeft me elke keer iets anders “Nederlands”. Heel vriendelijke eigenaar, daarom blijf ik er terug komen iedere keer als ik geen zin heb in rijst. Als toetje nam ik gefrituurd ijs. Gefrituurd ijs.“ Ik was er toch wel zo benieuwd naar dat ik het niet kon laten. Het bleek ijs te zijn dat gefrituurd is in een soort donutdeeg. Smaakte prima!

Weer vroeg slapen, ik ga morgen weer naar crossfit om 7 uur. Ik vind vroeg opstaan helemaal niet zo erg meer, dat is één van de dingen die ik heb geleerd hier.

Maandag 16 mei: “Thuis” gewerkt

Vandaag lekker uitgeslapen (ik werd 's nachts een paar keer wakker en besloot dus niet naar de crossfit van 7 maar die van 17 uur te gaan) en daarna ben ik heel lang bezig geweest met het nakijken van schrijfopdrachten. Daarna heb ik even gezwommen, gecrossfit en gegeten bij “Stop, makan yuuk!". Een hele "gewone" dag, dus weinig te vertellen.

Dinsdag 17 mei 2016: Les, onderzoek, crossfit

Vandaag (mijn laatste) les gegeven aan Mechanical engineering. Sadiyani moest weer alles vertalen wat ik zei, het Engels van die studenten is zo slecht. Maar de les ging verder goed.

Daarna ben ik druk geweest met mijn onderzoek, een uur of 4 lang. 's Avonds nog weer een uur crossfit gedaan. Lekker gewichten omhoog gegooid en een duo workout met Ricky. Gezellig! Daarna deden we nog een planking challenge waarna we een hele mooie “near death” foto hebben gemaakt. Daarna (weer) bij “Stop makan yuuk” gegeten, het is er erg lekker en je kunt kiezen bij een buffet. Je kunt dus al zien wat je krijgt, en dat is voor mij als buitenlander wel een voordeel (mijn indonesisch is niet goed genoeg om al de namen van het eten te vertalen).

Woensdag 18 mei 2016: Tv-shows kijken, vieze lunch en crossfit

Vandaag liet de eerste klas de “tv-shows” zien. Super leuk! Ze hebben allemaal zo hun best gedaan! Class C zag ik vandaag voor het laatst. Toen ik vroeg of ze nog wat wilden weten over Europa o.i.d., vroegen ze me om een groepsfoto. Ook goed.

Na de drie blokuren lesgeven wachtte Rajin me op: hij wilde me op een lunch trakteren. We gingen naar een warung waar Bakso wordt geserveerd. Hij zei dat het gehaktballen waren. Ik vond het me een partijtje vies! Het waren smakeloze gehaktballen die dreven in een plons water. Je moest 't zelf op smaak brengen met soja en sambal. Het leek meer op een soort mislukte frikadel (qua smaak) dan op een lekkere gehaktbal. Nooit meer.

Toen ik thuis kwam stelde een man zich voor, hij was hier vandaag gekomen en zou massages gaan verzorgen op de homestay. Of hij me een gratis 5 minuten massage aan mocht bieden. Nou geen probleem hoor!
Na deze heerlijke 5 minuten massage besloot ik een echte massage bij hem te boeken. Heel slim, die gratis 5 minuten massage...

Ik had gisteren was ingeleverd, dus die kon ik vandaag ophalen. Het is lang geleden dat ik zo ontzettend gelukkig werd van fris ruikende was. Van handwassen wordt het maar zo-zo schoon en het ruikt ook niet lekker. En een strijkbout heb ik niet. Van fris ruikende en gestreken was werd ik dus helemaal blij.

Ik heb 's middags lekker hij het zwembad gelegen en 's avonds heb ik gecrossfit.

Donderdag 19 mei: Meer tv-shows en rustdagje

Na een ochtend tv-shows van de leerlingen te hebben gekeken (ook deze klas had het super gedaan en ook deze klas wilde een groepfoto maken) heb ik een rustdag gedaan. Zowel van crossfit als van studeren, ik had het even nodig. En het was heerlijk.

's Middags heb ik lekker geluncht bij de Smoothie Shop. Avocadotoast en een smoothie. Daarna dacht ik de weg wel terug te kunnen vinden zonder Google Maps. Ik overschatte mijn eigen kunnen. Ik ben op prachtige plekken geweest. De wegen waren zo slecht dat het soms beter was om door de gaten te rijden dan om over het asfalt te rijden. Ik reed door een of andere plantage met uitzicht op de zee, door een bos, en ik heb aapjes gezien.

Toen ik eindelijk thuis kwam heb ik bijna de hele middag naast het zwembad gelegen. Een beetje vakantie.

Vrijdag 20 mei: Laatste dag stage, onderzoeken een heel naar vuilnismannetje

Vandaag was het alweer mijn allerlaatste dag op stage in Bali. Gek hoor! Die 6 weken stage zijn zo snel gegaan! Ook de laatste twee klassen hebben heel leuke video's laten zien. Na vier klassen tv-shows weet ik onder andere hoe ik satay moet maken, Balinese make-up op moet doen, een offer moet maken, een vlieger moet maken en chocoladecake moet maken. Super leuk!
Na de laatste les kreeg ik van Rajin een aandenken aan Politeknik. Van een groepje leerlingen kreeg ik een papieren bloemenboeket (waar echt veel moeite in was gestoken). Ook de laatste twee klassen wilden een groepsfoto maken.

Ik heb daarna de hele middag aan mijn onderzoek gewerkt. Moet ook gebeuren. 's Avonds ben ik naar crossfit gegaan. 10 minuutjes op de scooter, gebeurt normaal weinig. Deze keer besloot een man in een vuilniswagen me te bekogelen met iets (stenen? Geen idee). Ik schrok en raakte uit balans waarna hij lachend over mijn voet heen reed. Wat een idioot! Bij de crossfit aangekomen (was nog 2 minuutjes rijden) barstte ik in huilen uit, niet dat het zo'n pijn deed (natuurlijk is het niet fijn als er over je voet heen wordt gereden, maar heel erg zeer deed het niet) maar ik was zo geschrokken! De mensen bij crossfit vonden die man maar een idioot en als we hem tegen kwamen zouden we hem maar in elkaar slaan. Heb gelukkig wel weer kunnen lachen! Naast een paar schrammen van de stenen (?) heb ik gelukkig niks.

Ik heb bij crossfit de frustratie gebruikt om een pr neer te zetten op de deadlift. Was het toch nog ergens goed voor. 's Avonds heb ik lekker pizza gegeten. Had ik wel verdiend na zo'n dag.

1. Ria dijkhof:
    22 mei 2016