"Op vakantie", sporten, strand en onderzoek: 5 mei - 9 mei

9 mei 2016 - Jimbaran, Indonesie, Indonesië

Donderdag 5 mei: Crossfit en naar Ubud!

Ik ben er vandaag heel erg vroeg uit gegaan (om 6 uur al) om naar Crossfit te gaan van 7 tot 8. Toch een lekker gevoel om om 8 uur al gesport te hebben!!

Toen ik thuis kwam besloot ik niet langer te twijfelen (want dat deed ik al een paar dagen) en het gewoon te doen: ik heb een hotel geboekt in Ubud voor een nachtje. Na mijn tas inpakken en alles in de helmruimte van de scooter proppen (was nog best een opgave) ben ik weg gegaan.
Eerst naar Culek, de “zilverstad”. Hier ging ik heen om voor Naomi een Buddha to Buddha armband te kopen. Dat is niet gelukt (alleen namakers met "Best to Buddha" er op), maar ik heb wel drie heel leuke armbandjes laten maken (voor mij, Julia en Naomi) bij een zilversmid dus mijn tussenstop was niet helemaal voor niks. Erg leuk ook om te zien hoe dat maken van een armbandje in zijn werk gaat! Daarna ben ik weer verder gegaan. Ik heb in totaal zo'n 2 uur gereden, in de volle zon. En laat ik nou net deze keer te zijn vergeten me in te smeren... Ik zie er nu op zijn zachtst gezegd heel bijzonder uit in bikini. Met een mooie driehoek op mijn borst.
Het hotel wat ik heb geboekt is erg mooi! Zwembad, karpervijver, restaurant, alles erop en eraan. Ik kon mijn kamer nog niet in, ik was te vroeg, dus ik heb eerst maar even geluncht. Na even wachten mocht ik mijn kamer in.
Daar ben ik niet lang gebleven, ik ben niet naar Ubud gegaan om in een kamer te zitten. Ik ben meteen naar het monkey forest gegaan. Monkey forest was een soort Apenheul. Er liepen gigántisch veel apen rond. Ze weten precies hoe ritsen werken en binnen de kortste keren had ik een aap op mijn hoofd, mijn schouder en op mijn schoot omdat ik even aan mijn tas zat.

Na het monkey forest ben ik naar een spa gegaan voor een Balinese massage. Zat bij de hotelprijs in, en ik wilde nu ik in Bali ben toch al een typische Balinese massage proberen. Het was geen massage die relaxed is en waarvan je helemaal zen wordt. Dit deed af en toe best wel zeer! Wat een kracht zette die vrouw. Maar: ik liep helemaal relaxed naar huis. Al met al toch wel fijn en voor herhaling vatbaar.

Toen werd het al weer snel donker dus ben ik maar wat gaan eten (ik ben nu op vakantie, dus ik mocht van mezelf een pizza) en naar mijn kamer gegaan. Morgen duik ik het zwembad in zodra hij open is en daarna wil ik naar de markt waar Ubud om bekend staat. Ook wil ik naar een bekende tempel in de buurt en als ik tijd over heb wil ik ook nog naar een koffieplantage. Ben heel blij dat ik een late check out heb gedaan, ik heb morgen alle tijd om hier rond te kijken.

Vrijdag 6 mei: “Vakantiedag” en alweer halverwege

Vandaag heb ik Ubud zo goed als dat kan in 1 dag geprobeerd helemaaal te verkennen. Toen ik wakker werd heb ik eerst redelijk luxe ontbeten, zat bij de prijs in. Heerlijk ontbijtje met vers papayasap, gepocheerde eieren en croissants. Na het ontbijt ben ik naar de markt gegaan waar Ubud om bekend staat.
Erg leuk om te zien, allemaal kraampjes in en om een gebouw met allemaal smalle gangetje om naar de volgende kraam te komen. Het was één groot doolhof! Ik ben goed geslaagd voor de souveniers. Na de armbandjes voor Naomi en Julia van gisteren heb ik nu ook voor mijn moeder (een sjaal/sarong) en mijn vader en Robin (luwak koffie: koffiebonen die eerst door het verteringsstelsel van een “luwak” zijn gegaan. Schijnt super lekker te zijn. Duurste koffie op Bali) de souveniers binnen. Voor mezelf heb ik een sarong, een sportshirt en scrub gehaald.
Daarna ben ik weer terug gereden naar het hotel om de gekochte spullen in mijn kamer te leggen. Dat rijden in Ubud is trouwens een hele opgave. Als Kuta al druk is, dan is dit ongelooflijk. Allemaal eenrichtingsverkeer en zelfs op de rustige plekken staat nog file. Als je met de auto bent doe je denk ik een kwartier over en kilometer. Met de scooter/motor kun je gelukkig links en rechts overal inhalen!

Meteen na het droppen van mijn spullen ging ik weer terug (naar ongeveer dezelfde plek) voor de tempel met lotusvijver. Erg mooi! Daarna heb ik wat gegeten in een leuk restaurantje. Weer terug in het hotel heb ik nog even gezwommen voordat het ging regenen. Was weer een flinke tropische stortbui!
Na daarna nog even in de zon te hebben gezeten ben ik rond 16 uur weer naar “huis” gereden. 2 uur later was ik thuis. Onderweg ben ik nog hele mooie plekken tegen gekomen (ik reed een stukje door de jungle) en daarvan heb ik snel foto's gemaakt. Na ergens goedkoop ayam goreng (gefrituurde kip) met nasi putih (witte rijst) te hebben gegeten heb ik in bed nog even Game of Thrones gekeken. Geen Netflix vandaag, alleen dat wat op mijn laptop staat. Er is hier sinds woensdag geen wifi. Woensdag viel het uit en daarna kwamen er twee feestdagen. Ik hoop dat ze het weekend wel werken hier, beetje lastig onderzoek doen als ik geen internet heb. Tijd om te slapen. Morgen weer redelijk vroeg op voor een workout op het strand bij crossfit!

Oh, en ik ben vandaag alweer precies halverwege. Gek hoor!

Zaterdag 7 mei: Strand-workout en mani/pedi

Vanmorgen om half 9 begonnen we bij crossfit met een workout op het strand. Super leuk! Rennen/springen e.d. was door het zand natuurlijk extra zwaar, maar het was erg leuk. Na elk rondje moesten we de zee in rennen, totdat we helemaal kopje onder gingen. Geen probleem, het was warm zat namelijk!

's Middags ben ik naar de pedicure gegaan omdat ik last had van een ingegroeide teennagel. Ja, misschien teveel informatie. Maar ik ben niet de persoon die gewoon voor de leuk naar de pedicure zou gaan.
Gelijk hele behandeling gehad, met massage van de voeten en nagellak en al. Geen last meer van mijn teen en ik heb knalrode nagels, prima. Daarna zei de vrouw die de pedicure had gedaan dat ze voor haar cursus nog een examen gellak moest doen. Of ik model wilde zitten. Ja hoor! Het enige kleurtje dat ze mee had was barbieroze dus ik loop nu rond met nagels als een barbiepopje. Het is niet héél lelijk hoor, maar ik had zelf toch echt een andere kleur gekozen ;)!
Na het avondeten (ribs) had ik weinig meer te doen. De wifi wordt pas maandag gemaakt, dus aan school kan ik niet werken en ook netflix wordt lastig. Dus maar lekker een boekje gelezen.

Zondag 8 mei: Stranddagje

Vandaag heb ik bijna de hele dag op het strand doorgebracht. Toen ik net aankwam was het vloed en was er geen strand om op te liggen, dus ben ik bij een stalletje van een vrouw gaan zitten en heb ik er een kokosnoot gekocht. Er kwam een man van rond de 60 jaar naast me zitten uit Australië die blijkbaar zin had in een praatje. Nadat we even over Bali/vakantie hadden gekletst vroeg hij: “What part of Great Britain are you from?” Yes, het oefenen van mijn Britse accent (naast dat ik leuke dingen doe hier ben ik ook bezig voor mijn minor tweetalig onderwijs) heeft zin gehad! Toen hij er achter kwam dat ik uit Nederland kwam wilde hij het over de vluchtelingencrisis hebben, waarna we bijna een half uur een serieus gesprek hebben gevoerd. Toen de man weg was, zag het water er goed uit om te surfen.

Hier bleek een privéles even duur te zijn als het huren van een bord in Kuta, en aangezien ik geen “White water surfer” meer wil zijn en dus beter wil worden op de “groene” ongebroken golven ben ik daar maar voor gegaan.
Woaah ik dacht dat surfen op gebroken golven zwaar was, dit ging een heel stuk verder. Zo. Veel. Peddelen! Ik had echt puddingarmen toen ik na anderhalf uur het water uit ging (en wat blauwe plekken). Maar! Het is me gelukt. Ik weet nu echt hoe je op groene golven moet surfen en ik heb zelfs een beginnetje gemaakt met indraaien op een golf (ik geloof dat het trimmen heet?).

Verder heb ik de rest van de dag “gewoon” lekker op het strand gelegen. 's Avonds heb ik super goedkoop kippensoep met rijst gegeten en ik ga nu weer vroeg slapen, morgen weer crossfit om 7 uur 's ochtends!

Maandag 9 mei: Crossfit en onderzoek doen

Ik ben er vandaag weer lekker vroeg uit gegaan: om 5:55 ging mijn wekker. Dus om 6:45 stond ik alweer bij crossfit om lekker vroeg te sporten. Er is geen gevoel dan om 8 uur 's ochtends te kunnen zeggen dat je al een uur hebt gesport! Er zijn wel betere dingen dan blaren hebben. Maar dat hoort blijkbaar nu eenmaal bij als je gaat gewichtheffen/crossfitten.

Verder heb ik vandaag aan mijn onderzoek gewerkt door email-adressen te verzamelen en een enquête op te sturen. Ook heb ik een beetje aan de theorie van mijn onderzoek gewerkt. Behalve beltegoed halen (moest weer, na een maand vervalt het internettegoed dus morgen had ik zonder gezeten) en lekkere rijst met rendang vlees happen heb ik verder niks gedaan. Nu tijd om het hele verhaal weer op mijn reisblog te zetten. En daarna weer slapen, want morgen mag ik weer vroeg eruit om les te geven.

Oh ja, en typisch Bali, ik heb nog steeds geen wifi. Ik ga morgen denk ik even boos doen bij de receptie. Beetje lastig aan een onderzoek werken als je geen wifi hebt.

1. Ria dijkhof:
    11 mei 2016
    wat gaaf, armbandjes laten maken, surfen, op markten kijken, maar wel erg heet, terwijl het hier ook 27 graden is. Vanavond gaan wij uit eten in de Cantarel met Piet zn moeder de verjaardag vieren ze is op Moederdag 92 geworden, het proeverijtje gaan we ook beslist een keer doen, eggt erg lekker een een leuke kleinggeid....nog ff en we zien je al weer

groetjes Ria....